Vooroordelen

8 september 2019 - Zaandam, Nederland

“Pas op daar”, “Kijk goed uit” en “Blijf in veilige gebieden.” Deze uitspraken hebben we vaak gehoord voordat we naar Colombia gingen. Hoe lief onze vrienden en familieleden dit ook bedoelen, het voelt ook alsof we iets heel raars gingen doen. Waarom we niet gewoon lekker naar Frankrijk gaan..

Inmiddels zijn we net geland en na 16 uur reizen had ik nog wat tijd over om eens terug te blikken op onze reis. Na 4 weken hebben we een aardig beeld gekregen van Colombia en vonden we het leuk om eens bij te houden op welke manieren we gereisd hebben. Hieronder de opsomming:
⁃ Liften 1x
⁃ Shuttlebus 8x
⁃ Vliegtuig 8x
⁃ Openbare bus 9x
⁃ Taxi 23x

In totaal hebben we 24.606 km afgelegd (aldus Polarsteps). In het begin van de reis is alles nog onwennig, maar onderweg betrap ik mijzelf erop hoe snel je je thuis voelt en je gewend raakt aan de gang van zaken.  In het begin van de reis durft Jeroen amper iets aan te raken buiten het hotel. Hij heeft zo snel mogelijk anti-bacterie gel gekocht en herinnert mij er iedere keer aan hoe vies mijn handen zijn als ik iets aanraak. Ik moet lachen, want aan het einde van de reis is de pot ani-bacterie gel amper nog uit de tas gekomen. Hetzelfde geldt met onze spullen. In het begin sta ik nog spatisch te doen met mijn reisslotjes. Ik doe ze steeds om de ritsen van de tassen, want stel je voor wat er kan gebeuren. Aan het einde van de reis ben ik de slotjes kwijt en laat ik de spullen gewoon bij ieder ander even staan.

Verder zijn Jeroen, met z’n 1.97m, en ik met mijn blonde haar, een opvallend stel in Colombia. In het begin van de reis houdt Jeroen mij stevig vast als we naar buiten gaan, terwijl we later allebei moeten lachen als er weer iemand naar mij fluit of wanneer de meisjes Jeroen aanbidden. Het maakt ons niets meer uit en lopen vrolijk door.

En zo kan ik nog veel voorbeelden opnoemen... Maar al met al zijn de vooroordelen die anderen over dit land hebben veelal niet nodig. Het is geen onveilig of verkeerd land. We hebben gemerkt dat in alle gebieden veel ontwikkeling te zien is. De mensen zijn aardig en ontzettend behulpzaam. Er is overal altijd leuke muziek, lekker eten en de taal klinkt zo leuk! Tevens heb ik inmiddels al wat landen gezien en het is in Colombia, vergeleken met andere landen (bijvoorbeeld in Azië), behoorlijk schoon. En nog een fijn pluspunt vind ik: we hebben geen 1 Chinese toerist gezien..

Natuurlijk heeft Colombia ook nog een lange weg te gaan. Zo organisatorisch dat ik ben, zo omslachtig regelen ze alles in Colombia. Denk aan letterlijk er een uur over doen om je busticket te controleren. Een taak die door 5 mannen wordt uitgevoerd en 20x opnieuw moet. Maar ook aan 1,5u aan de lijn van de klantenservice hangen (na 3x opnieuw in de wachtrij) voor het wijzigen van een vlucht. Ik noem het maar werkverschaffing..

Verder is elektrisch rijden ook nog een ver van je bed show voor Colombia. Als we een dag aan het reizen zijn met de bus, kan ik in de avond het zwart van mijn gezicht poetsen door de dikke diesel dampen. Verder vind ik het jammer dat ook hier coriander een veelgebruikt goedje is in het eten... gatsie het blijft vies.

Uiteindelijk ben ik super blij dat we voor Colombia als bestemming hebben gekozen en dat we zelf onze mening kunnen vormen over dit land. Ik denk dat iedereen een kans moet wagen om hier eens naar toe te gaan! Een land met veel groene natuur, strand en toffe steden. En mocht je graag je heupen losgooien voel je je hier snel thuis!

Wij zijn inmiddels weer in Nederland en proberen van de jetlag af te komen. Het schrijven van reisverhaaltjes is voor nu weer even klaar. Bedankt allemaal voor het volgen. We vonden het super leuk om jullie reacties te lezen en te horen. Tot de volgende reis!

1. Ma:
    8 september 2019
    Ja denk dat het beeld wordt gevormd door de media. Wat je hoort en ziet op
    O. A het nieuws. Zo zie je maar dat je er eerst zelf ernaar toe moet zijn geweest om het zelf te zien en te ervaren. Het was leuk om jullie verhalen te lezen en vele met mij. Dankjewel voor het schrijven zodat we mee konden genieten van jullie avontuur.
  2. Peter en Marijke:
    8 september 2019
    Ha Jessica en Jeroen, wat hebben wij weer genoten van al jullie enerverende reisverhalen, gewoon in onze caravan in Frankrijk! Wat kunnen jullie goed weergeven wat jullie beleven, zo leuk en spannend. Sterkte met de jetlag en vooral met het “gewone” leven weer oppakken! Groetjes uit la douce! Marijke en Peter☀️😘
  3. Ine:
    8 september 2019
    Einde van dit avontuur.😏 een vakantie om nooit te vergeten!
    En dan straks het fotoalbum!!!
    Wij hebben genoten van jullie leuke manier van schrijven en zijn blij dat jullie ons in jullie belevenissen meegenomen hebben.
    Fijn dat jullie weer thuis zijn.😍
  4. Saskia Lodeweegs:
    8 september 2019
    Fijn dat jullie weer thuis zijn. Succes met de jet-lag, en straks weer met werken. Het waren mooie verhalen, dankjulliewel daarvoor.liefs saskiaxx
  5. Tante Fien:
    10 september 2019
    Ook als ik niet elke keer geantwoord heb, vond ik het toch heel fijn “erbij” te zijn👌
    Fijn dat jullie weer thuis zijn.
    Nu weer wennen aan “de oude dag”!
    Ps. Jeroen, nog bedank van Michael ....